الخميس، 29 سبتمبر 2016

( صالح نفسك والحياة ) للشاعر / عاطف عمر

( صالح نفسك والحياة )
للشاعر / عاطف عمر 

آنا ما عندى مانع يا حياتي .
للتنازل ..........عن حياتي .
بس لازم انتِ........ترضي .
وانا أحيلك ..........وادادى .
أنسي أنك كنت .....ماضي .
وأوعدينى ........بعمر أتي .
أنسى...... ألامي وأهاتي .
وأفتكر .........أنك حياتي .

أنت كنت فين زمان ...لما كنت عايش لوحدي .
كنت بتمناك عشان نجم فوقي وأرض تحتي  .
انت مين وصاكي تاني......تهجريني .
بعد ما كنت الحبيبه ..ونن عيني .

رحلتي كانت بدونك فيها شئ من العذاب .
كنت افضل لوني الاسود ...كان قريب من الهباب .
كنت أقوم الصبح بدري ...أجري وألحق بالشباب  .
كنت ادور على حل شعري...وأسهر ليلِ مع  الصحاب .

كنت معرفش الا نفسي .
كنت بعرف أعيش لنفسي .
كنت لما اتعب أنام .
وأعيش حياتي بلا أهتمام .
كنت أكره النظام  وأكره كمان كلمة تمام .

ما تيچي يا دنيا نسامح .
اللي خاسر واللى رابح .
واللى كان سهمه فى قلبي نافد وجارح .
واللى كرهني في حياتي ومكنش فالح .
واللى كان فى حياتي بس عشان مصالح .

واللهِ...ما عندى مانع يا حياتي  للتنازل عن حياتي .
انسي انك ...كنت ماضي واوعدينى بعمر أتي ...

بقلمي الشاعر عاطف عمر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق